Vizita Patriarhului Kirill al Rusiei şi problema calendarului

Patriarhului Kiril al Rusiei si problema calendarului

Patriarhului Kiril al Rusiei si problema calendarului

Noi, creştinii practicanţi trebuie să fim bucuroşi de vizita episcopului ortodox cu cel mai mare număr de credincioşi: Patriarhul Kirill al Rusiei. Timp de 3 zile, începând de azi, mai multe delegaţii importante din Biserica Ortodoxă Universală se vor ruga împreună la Bucureşti cu ocazia sărbătoririi Sf. Dumitru Basarabov (26 octombrie).

M-am bucurat că încă de la sosirea pe pământ românesc, Patriarhul Kirill a venit cu gândul, că: „oricum ar decurge istoria, noi, creștinii ortodocși care trăim în țări diferite, trebuie să ținem minte că avem valori comune, avem un sistem al vieții comun.”

Problema e că acest sistem al vieţii în comun e pe două calendare… Calendarul pe stil nou şi calendarul pe stil vechi. Astfel, Patriarhul Kirill a plecat cu avionul din Rusia, conform calendarului Bisericii Ortodoxe Ruse în data de 12 octombrie şi a ajuns în România pe 25 octombrie, în conformitate cu calendarul Bisericii Ortodoxe Române, deşi a făcut numai câteva ore. Ciudat, nu?

Dacă eu după liturghia din ziua de Bobotează, pe 6 ianuarie mă urc în avion ca să ajung în Moscova voi realiza că am ajuns în ajunul Crăciunui în Rusia, adică pe 24 decembrie, tocmai de colindat. Elevii mei din clasele primare ar zice că avionul s-a transformat în maşina timpului. Dar noi adulţii ştim că defapt e o ruptură puternică în tocmai ceea ce Patriarhul Kirill spunea: „un sistem al vieții comun.”

Acum, dacă ne întrebăm cine are dreptate? Care e calendarul cel bun: al ruşilor sau al românilor? Cred că din start am greşit soluţia! Nu se pune problema cine are dreptate, ci cum să facem să ne înţelegem ştiind că timpul e trecător, important şi nu se poate da înapoi. Dar în acelaşi timp, calcularea timpului e relativă şi nu absolută, iar fiecare cultură în istorie a crezut că timpul începe odată cu ea.

Romanii au zis că timpul începe cu fondarea Romei (753 înainte de Hristos), musulmanii cu mutarea lui Mahomed de la Mecca la Medina (622 după Hristos) iar noi, creştinii orientali (bizantini) şi occidentali (latini) am pus naşterea Dumnezeului nostru, Iisus Hristos ca început al erei creştine. Astfel, acum suntem în anul 2017 raportat la venirea în lume a lui Iisus Hristos calculată de către un strămoş de-al nostru, Dionisie cel Mic din Dobrogea.

Istoria calendarului e complexă şi trebuie înţeleasă în contextul biserică – stat, putere religioasă – putere civilă. Astfel, după cum Patriarhul Kirill al Rusiei se înţelege atâta de bine cu preşedintele Federaţiei Ruse, Vladimir Putin, tot aşa şi cele două puteri au convenit încă din primele secole să aibă acelaşi calendar, creştinii adoptând calendarul civil roman – calendarul iulian (de la reforma lui Iulius Cezar).

Reforma calendarului făcută de papa Grigore al XIII-lea (1582) pe baza unor date astronomice va duce la apariţia a două calendare: cel nou, reformat, ştiinţific şi cel vechi, neschimbat de la Dionisie cel Mic (Exiguul).

Că ne place, că nu ne place, în bătălia dintre cele două calendare a câştigat calendarul cel nou, reformat, care azi e calendarul civil universal de pe tot globul pământesc, inclusiv al necreştinilor. Astfel, azi atât în Moscova, cât şi în Bucureşti a fost 25 octombrie, iar avionul Patriarhului Kirill s-a coordonat nu după calendarul Bisericii Ortodoxe Ruse, ci după ziua civilă mondială. Iar eu dacă voi merge de Bobotează din Bucureşti la Moscova va fi aceeaşi zi civilă: 6 ianuarie.

Prin urmare, creştinismul este o religie ancorată în timpul istoric, iar clericii de la toate nivelurile au datoria morală de a face viaţa oamenilor cât mai clară, simplă şi direcţionată pe adevăratele probleme morale, nu pe chichiţe şi speculaţii care duc la bigotism, scrupulozitate morală, sau mai bine zis, cum ne învaţă fraţii noştri ruşi „habadnik”, adică habotnic. O astfel de habotnicie fiind problema nerezolvată încă a calendarului.

Să ne rugăm bunului Dumnezeu ca vizita Patriarhului Kirill să fie poarta deschisă spre rezolvarea acestei monstruozităţi a calendarului, care nu are legătură cu religia, ci cu mândria, orgoliul şi setea de putere…

Prof. Florin I. Bojor

Anunțuri

About Florin Ioan Bojor

teolog, filosof, traducator, jurnalist si politician roman. teólogo, filósofo, traductor, periodista y político rumano. theologian, philosopher, translator, journalist and politician Romanian.

Posted on Octombrie 26, 2017, in Opinii şi Activităţi and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: