E oprită hoţia prin Modelul Alternativ de Regionalizare Judeţeană?

E oprită hoţia prin Modelul Alternativ de Regionalizare Judeţeană?

E oprită hoţia prin Modelul Alternativ de Regionalizare Judeţeană?

Problema fundamentală a sistemului actual centralizat este permisivitatea hoţiei morale; supraevaluarea costurilor de investiţii, administrare şi întreţinere; ineficienţa unor investiţii publice şi lipsa lor de necesitate actuală; risipa banului public, etc. În alte cuvinte, este mai uşor să furi atunci când banii sunt puşi într-un singur coş.

Descentralizarea prin Modelul Alternativ de Regionalizare Judeţeană face furtul banului public mult mai dificil. Dacă sistemul actual şi-a arătat faţa, iar societatea civilă şi presa au semnalat derapajele grave de la corectitudinea morală a agenţilor publici din statul român, noul sistem al regiunilor va merge în acelaşi sens în proasta administrare a spaţiului public.

De ce? Pentru că ambele sisteme, cel centralizat şi cel al regiunilor de „dezvoltare” lasă o distanţă imensă între plătitorul de taxe şi admistratorul acelor bani. Fie Cluj,  fie Bucureşti distanţa administrativă structurală şi psihologică este enormă…

În schimb, Modelul Alternativ de Regionalizare Judeţeană permite un mai mare control al banului din perspectiva plătitorului, cu cât distanţa dintre guvernat şi guvernator este mai mică, cu atât participarea guvernatului este mai mare.

Prin urmare, participare mai mare din partea populaţiei în actul administrativ se realizează atunci când formaţiunea administrativă este mai mică. De aceea, Modelul Alternativ de Regionalizare Judeţeană este mult mai democratic decât celelalte două.

În alte cuvinte, în cazul bistriţenilor participarea acestora într-o Regiune Judeţeană Bistriţa-Năsăud este mult mai activă, puternică, responsabilă şi eficientă decât în viitoarea Regiune Nord-Vest unde sunt alte câteva judeţe.

Revenind la tema hoţiei morale adminstrative, controlul public este mult mai eficace, direct şi cu repercusiuni reale atunci când distanţa dintre administratorul lucrărilor publice şi beneficiarul acestora este mai mică.

Asta nu înseamnă că într-un sistem Alternativ de Regionalizare Judeţeană nu se poate fura… Dar raportat la sistemul centralizat şi cel al regiunilor de dezvoltare, modelul de regionalizare judeţeană este mult mai aproape de cetăţean, căci acesta se poate exprima mult mai uşor guvernatorului şi astfel, să împiedice furtul, risipa, minciuna, înşelătoria şi haosul administrativ.

Prof. Florin I. Bojor     

Anunțuri

About Florin Ioan Bojor

teolog, filosof, traducator, jurnalist si politician roman. teólogo, filósofo, traductor, periodista y político rumano. theologian, philosopher, translator, journalist and politician Romanian.

Posted on Ianuarie 12, 2013, in Opinii şi Activităţi and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: