Bună ziua Beclean!

Florin Bojor si elevii de la Beclean

Florin Bojor si elevii de la Beclean

Începând de luni, 21 mai 2012, drumul carierei didactice mă duce la Beclean la Colegiul Naţional „Petru Rareş”.

Beclean (pe Someş) este unul dintre oraşele judeţului Bistriţa – Năsăud, care în ultimii 20 de ani s-a dezvoltat semnificativ, devenind cel de-al doilea centru de putere al judeţului Bistriţa-Năsăud.

Dacă la venirea la Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu” din Bistriţa afirmam că: şcoala românească reflectă cel mai mult ruptura postmodernităţii prin care poporul român şi Europa trec; observ aceeaşi realitate şi la Beclean.

Chiar din primele zile de şcoală aici se poate vedea clar paralelismul antagonic între sistemul de învăţământ şi mentalul colectiv al elevilor. E o ruptură uriaşă între 2 timpuri istorice: modernitatea reprezentată prin profesori, gândirea iluministă generalizată, încadrări în tipare şi postmodernitate reprezentată prin elevi, gândire personalistă, hedonistă, pragmatism şi nonconformism. Cele 2 categorii de mentalitate converg în apatia faţă de spaţiul public şi restrângerea în individualism şi intimitatea existenţială.

Florin Bojor si elevii de la Beclean

Florin Bojor si elevii de la Beclean

Pe coridor, în sălile de clasă şi în curtea şcolii se simte un crepuscul apus al modernităţii şi lupta pentru afirmarea postmodernităţii româneşti. Chiar dacă încă mulţi dintre elevi nu pot defini mentalitatea pe care o trăiesc, asta nu înseamnă că nu fac parte din ea.

Fragmentarismul, tipizarea şi înfrumuseţarea artificială a unui sistem educaţional aflat în dezintegrare este resimţit cel mai mult de elevii claselor a IX-a şi a XII-a.

Epistema de raportare elev – profesor, profesor – elev e poate rezumatul neînţeles încă a două lumi ce bat poartă în poartă. Dacă modernitatea concepea elevul interesat de cunoaştere, iar profesorul un luminător al învăţăturii, acum postmodernitatea atestă contrariul: elevul nu este interesat de cunoaşterea instituţională, cunoaşterea informaţională se pierde într-o căutare de sens revărsată în pragmatism. Astfel, reţelele de socializare sunt principalul element de contact, catedra rămânând o relicvă de muzeu…

În setea inconştientă de a nu lăsa modernitatea să moară, sistemul educaţional din România pierde energia creatoare, lucrătoare a acestor elevi. Îi restrânge şi atunci ei, în căutarea sensului se aruncă în exodul teribilismului sistemului paralel de valori: postmodernitatea nihilistă.

Dacă la Liviu Rebreanu în Bistriţa, se simţea că elevii aparţin în principal spaţiului citadin, cei de la Beclean se situează majoritatea în lumea rurală. Dar acest lucru, văzut în modernitate ca o departajare de valori, de mentalităţi, de concepţii, nu se aplică şi în cazul postmodernităţii. Elevii din Beclean sunt la fel de postmoderni ca şi cei din Bistriţa!

De subliniat perspectiva directorului de la Colegiul Naţional „Petru Rareş” care deschide şcoala spre postmodernitate şi din discuţia purtată reiese că nu este interesat de îngrămădirea în statistici, în teste iniţiale, în modele educaţionale, în filosofii de „competenţe”, etc.; ci este concentrat pe esenţial, pe viaţă. Un esenţial pe care elevii îl resimt: „de ce e un elev în bancă?” „ce face şcoala pentru fericirea elevului?”, un „de ce?” atât de mare încât poate înghiţi în sine un timp, o gândire, o viaţă de mult trecută…

Prof. Florin I. Bojor

Anunțuri

About Florin Ioan Bojor

teolog, filosof, traducator, jurnalist si politician roman. teólogo, filósofo, traductor, periodista y político rumano. theologian, philosopher, translator, journalist and politician Romanian.

Posted on Mai 21, 2012, in Opinii şi Activităţi and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 2 comentarii.

  1. succes la colegiul national petru rares beclean
    clapa cristian a10-a E

  2. fiti tot asa k inainte

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: