La unitate prin cultură!

Florin Bojor Chisinau 2012

Florin Bojor Chisinau 2012

Discurs la Facultatea de Jurnalism din Chişinău, Universitatea de Stat a Republicii Moldova (15 mai 2012).

Fraţi români de dincoace şi dincolo de Prut, dacă acum am fi cu 500 de ani în urmă nu v-ar vizita nişte străini, nici nişte necunoscuţi, ci apărătorii graniţei Moldovei.

Noi ardelenii bistriţeni suntem poarta Transilvaniei dar şi ultima frontieră a Moldovei medievale. Sub sceptrul Moldovei ardelenii bistriţeni şi basarabenii au fost cândva o singură ţară.

Din păcate, au trecut nori cu grindină peste noi şi ca să ajungem la dumneavoastră a trebuit să  trecem o graniţă a urii, pecetluită cu sârma ghimpată a dezbinării şi cel mai grav cu un paşaport al indiferenţei.

Acum sunt aici ca să mărturisesc: cultura va face unificarea!

Sunt a treia oară la voi în Basarabia, deşi am încercat de 4 ori să ajung aici. În aprilie 2009 cu ocazia Revoluţiei Studenţeşti am încercat să ajung la Chişinău, dar am fost oprit la graniţă de către un grănicer ce avea acelaşi nume ca şi mine: „Bojor”, căruia i-am spus: „avem acelaşi nume!” El mi-a răspuns: „dar două ţări diferite.”

Florin Bojor Chisinau 2012

Florin Bojor Chisinau 2012

În timp am înţeles că mesajul lui era unul pozitiv. În istorie am fost un singur neam divizat în trei ţări, acum suntem numai două, deci, am progresat, am avansat!

Ce trebuie să facă cultura? Să deştepte românii, să deştepte basarabenii. Unirea nu se face, până când nu o construim. Iar edificiul unirii îl construiesc în principal jurnaliştii de azi şi de mâine, adică dumneavoastră.

În conformitate cu carierea mea de jurnalist la Barcelona TV, Radio Naţional al Spaniei, Radio Estel, Radio Punt 7 şi alte ziare locale, dar mai cu seamă, datorită Premiului Naţional al Culturii din Catalunia, câştigat în 2008, pot afirma: jurnalismul nu este numai bani, jurnalismul nu este numai „news alert” sau „breaking news”; jurnalismul este în principal creator de conştiinţă, este un constructor al naţiei şi formator al identităţii.

Jurnalismul este principala punte de legătură între Republica Moldova şi România, jurnalismul este creatorul unirii între cele două ţări, dar oare se doreşte acest lucru?

Sper ca dumneavoastră să vă continuaţi perfecţionarea spre a deveni cei mai buni jurnalişti printr-o pregătire adecvată în România şi Europa, însă odată formaţi aş visa să vă întoarceţi în Basarabia ca să ridicaţi ţara, căci dumneavoastră sunteţi viitorul, dumneavoastră sunteţi cei care puteţi spune: la unitate prin cultură!

Prof. Florin I. Bojor

About Florin Ioan Bojor

teolog, filosof, traducator, jurnalist si politician roman. teólogo, filósofo, traductor, periodista y político rumano. theologian, philosopher, translator, journalist and politician Romanian.

Posted on Mai 20, 2012, in Opinii şi Activităţi and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

