Munţii Bârgăului şi Turismul Dracula

Muntii Bargaului – Muntii lui Dracula

Muntii Bargaului – Muntii lui Dracula

Transilvania şi judeţul Bistriţa-Năsăud, în contextul postmodernităţii şi al globalizării, fără turism, agricultură şi mici meşteşuguri e la limita imposibilului să se dezvolte. În acest cadru, dezvoltarea miturilor prin care fiecare zonă este cunoscută este esenţială.

Dacă ne gândim la zona de est a judeţului Bistriţa-Năsăud: Ţara Bârgăului, Munţii Bârgăului şi calea spre Bucovina şi Moldova: Pasul Borgo, cea mai mare atracţie universală o reprezintă fără îndoială mitul Dracula, mina de aur a judeţului, neexploatată.

Celebrul roman, omonim al lui Bram Stoker, care pune Bistriţa în conştiinţa universală începe cu descrierea reşedinţei de judeţ şi a zonelor limitrofe, unde autorul crează castelul imaginar al contelui Dracula.

Transilvania Medievala

Transilvania Medievala

Faptul că filmele şi cartea  sunt cel mai cunoscut lucru despre Transilvania peste tot în lume, reprezintă cea mai mare publicitate a judeţului transilvănean, care face din Bistriţa-Năsăud o destinaţie universală. De aici, Munţii Bârgăului – Munţii lui Dracula reprezintă un punct central pentru viitorul turistic.

 În prezent, Prundul Bârgăului – capitala Ţării Bârgăului are numai câteva atracţii turistice: 2 biserici, una monument istoric: Sfântul Nicolae (1837), Rezervaţia Naturală Piatra Fâtânele, câteva pensiuni, mai multe magazine, câteva baruri muzicale, legătură asfaltată cu Cluj-Napoca, Suceava, peisaje montane atractive, etc.

Însă, Prundul Bârgăului nu are nici un muzeu, sau bibliotecă publică, nici o galerie, nici un centru de informare turistică, nici un teren sportiv pregătit pentru public, nici o reţea de transport public, etc. Adică, un nivel de ofertă turistică şi infrastructură extrem de modest, care nu permite depăşirea turismului din trecut. Atunci, ce e de făcut şi cum?

La fondul turistic anterior prezentat, mai e însă nevoie de multe lucruri pentru ca Prundul Bârgăului să devină o destinaţie turistică, un brand turistic. În această ecuaţie primarul reprezintă un pion esenţial în devenirea turistică a Prundul Bârgăuluiului.

Mai întâi, acesta trebuie să aibă interes, o atitudine de deschidere şi o ambiţie în acest sens, adică să fie interesat de turism, apoi să pregătească şi să aplice câteva posibile proiecte care să aducă la Prundul Bârgăului turişti.

Bistrita Turism

Bistrita Turism

Primul lucru pe care viitorul primar poate să-l facă este o întâlnire a tuturor operatorilor turistici din Prundu Bârgăului, Susenii Bârgăului, Mijlocenii Bârgăului, Josenii Bârgăului, Rusu Bârgăului, Bistriţa Bârgăului, Colibiţa, Miţa, Tiha Bârgăului, Mureşenii Bârgăului, Tureac şi Piatra Fântânele şi autorităţile locale din aceste localităţi implicate în alcătuirea unui circuit turistic la Prundu Bârgăului – Capitala Munţilor Bârgăului.

Această întâlnire trebuie să aibă ca şi finalitate un acord comunal de promovare internaţională a Prundul Bârgăuluiului la marile agenţii şi târguri din turismul internaţional şi o pagină web pe care să fie toate informaţiile turistice actualizate ale tuturor agenţilor angajaţi în circuitul turistic.

Apoi edilul trebuie să-şi concentreze acţiunea publică în crearea şi expoatarea posibilei imagini turistice a Prundu Bârgăului, în conturarea ofertei de atragere a turismului în Ţara Bârgăului.

Stoker BT

Stoker BT

Prundu Bârgăului – Capitala Ţării Bârgăului, capitala Munţilor lui Dracula este brandul care ar aduce în comună şi în zonă un număr impresionant de turişti străini.

Însă pentru a crea acest brand e nevoie de o serie de paşi: 1. Crearea unui muzeu comercial Dracula (fonduri europene); 2. Construirea unui parc de distracţii: Dracula (fonduri europene); 3. Alcătuirea unui circuit turistic al Munţilor Dracula; 4. Festival Internaţional de Film Dracula; 5. Suveniruri bine gândite cu Dracula care să fie comercializate. Fostele Centre de Cojocărit şi Ceramică Populară cunoscute în trecut ca şi o faimă a Prundului Bârgăului trebuie redeschise şi introduse în circuitul economic destinat turismului, etc. Dracula reprezintă cheia pentru un turism de mase.

În strânsă legătură pentru exploatarea mitului Dracula, este şi turismul cultural prin  Centrele Creştine pentru Tineret la care trebuie deschis un muzeu al satului (într-o încăpere), la care va fi şi sediul centrului de informare turistică. Muzeul sătesc trebuie gândit şi ca muzeu al pădurilor, în care să fie descris tot procesul tehnologic arhaic al prelucrării lemnului.

Introducerea ceramicii de la Bârgău într-un circuit turistic – comercial reprezintă cadoul ideal de întoarcere acasă a turiştilor străini.

În strânsă legătură cu acesta este şi turismul de agrement: teren de escaladări la Prundu Bârgăului, pârtie de schi, precum şi lansarea Brandului – Colibiţa – lacul de Ozon.

Bistrita Turism 2

Bistrita Turism 2

Turismul non-convenţional atrage an de an tot mai multă lume, iar România reprezintă un teren virgin în acest sens: concursurile internaţioanle de grafiti şi operele rezultate reprezintă un magnet de atragere de turişti tineri şi nu numai. Situaţia deplorabilă din perspectivă estetică a multor case din comunele bârgăuane poate deveni un punct central al ofertei turistice prin concursuri internaţionale de grafiti pe faţadele caselor. Pereţii cenuşii ai Ţării Bârgăului devenind povestea vie a picturilor gigantice cu mesaj postmodern şi sincretism artistic.

În concluzie, mitul Munţii lui Dracula, mitul muzeului pădurilor, brandul Colibiţa – lacul de Ozon, terenul de escaladări, arta grafiti pe case dacă ar fi aplicate de către viitorii primari ai ţinutului Bârgău, atunci Prundu Bârgăului şi toată zona ar deveni o metropolă a turismului în România şi Europa.

Prof. Florin I. Bojor

Anunțuri

About Florin Ioan Bojor

teolog, filosof, traducator, jurnalist si politician roman. teólogo, filósofo, traductor, periodista y político rumano. theologian, philosopher, translator, journalist and politician Romanian.

Posted on Mai 5, 2012, in Opinii şi Activităţi and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: