Primarul şi turismul „Dracula” la Bistriţa

Primarul şi turismul „Dracula” la Bistriţa

Primarul şi turismul „Dracula” la Bistriţa

Suntem pe aceeaşi axă: profilul viitorului primar al Bistriţei. Dacă în articolul anterior cu acelaşi subiect central, primarul Bistriţei 2012 – 2016 am analizat problema credibilităţii internaţionale a acestuia şi nevoia de credibilitate internaţională înainte de a accede la această funcţie. Acum este cazul să ne axăm pe un posibil plan de dezvoltare a Bistriţei axat pe turism. Este acceptat în unanimitate faptul că turismul reprezintă în secolul XXI o ramură puternică a economiei, în multe zone fiind îndeletnicirea principală a populaţiei.

Bistriţa în ultimii ani a înregistrat o creştere a numărului de vizitatori din străinătate, însă o diminuare constantă a turismului naţional. În total, turismul din Bistriţa înregistrează aproximativ 10.000 de vizitatori anual. Un număr infim pentru potenţialul pe care Bistriţa poate să îl ofere.

În prezent, Bistriţa are un centru istoric, câteva hoteluri, un muzeu cu câteva anexe, o bibliotecă judeţeană, câteva biserici monument istoric, câteva organizaţii culturale active, două cluburi sportive divizionare, câteva baruri muzicale, un centru de informare turistică, legătură asfaltată cu Cluj-Napoca, Suceava şi Târgu-Mureş, legătură feroviară cu Cluj-Napoca, Bucureşti, etc. Adică, un nivel de ofertă turistică şi infrastructură modest, care nu permite depăşirea turismului din trecut. Atunci, ce e de făcut şi cum?

La fondul turistic anterior prezentat, mai e însă nevoie de multe lucruri pentru ca Bistriţa să devină o destinaţie turistică, un brand turistic. În această ecuaţie primarul reprezintă un pion esenţial în devenirea turistică a Bistriţei.

Grafiti Bistrita Transilvania

Grafiti Bistrita Transilvania

Mai întâi, acesta trebuie să aibe interes, o atitudine de deschidere şi o ambiţie în acest sens, adică să fie interesat de turism, apoi să pregătească şi să aplice câteva posibile proiecte care să aducă la Bistriţa turişti.

Primul lucru pe care edilul urbei poate să-l facă este o întâlnire a tuturor operatorilor turistici şi autorităţile locale implicate în alcătuirea unui circuit turistic la Bistriţa. Această întâlnire trebuie să aibe ca şi finalitate un acord orăşenesc de promovare internaţională a Bistriţei la marile agenţii şi târguri din turismul internaţional şi o pagină web pe care să fie toate informaţiile turistice actualizate ale tuturor agenţilor angajaţi în circuitul turistic.

Apoi edilul trebuie să-şi concentreze acţiunea publică în crearea şi expoatarea posibilei imagini turistice a Bistriţei, în conturarea ofertei de atragere a turismului la Bistriţa.

Festivalul Ioan Căianul Românul - Il Transilvano

Festivalul Ioan Căianul Românul - Il Transilvano

Cel mai mare bun turistic al Bistriţei care în prezent este trecut cu vederea, deşi reprezintă o mină de aur mondială, îl reprezintă mitul Dracula. Celebrul roman, omonim al lui Bram Stoker, care pune Bistriţa în conştiinţa universală începe cu descrierea oraşului şi a zonelor limitrofe unde se află castelul imaginar al contelui Dracula. Faptul că filmele şi cartea  sunt arhicunoscute peste tot în lume, reprezintă cea mai mare publicitate a urbei transilvănene, care face din Bistriţa o destinaţie universală.

Bistriţa – oraşul lui Dracula este brandul care ar aduce în oraş şi în zonă un număr impresionant de turişti străini, inclusiv din Asia, America Latină, America de Nord sau Africa. Însă pentru a crea acest brand e nevoie de o serie de paşi: 1. Crearea unui muzeu comercial Dracula (fonduri europene); 2. Construirea unui parc de distracţii: Dracula (fonduri europene); 3. Alcătuirea unui circuit turistic al oraşului Dracula; 4. Festival Internaţional de Film Dracula; 5. Suveniruri bine gândite cu Dracula care să fie comercializate, etc. Dracula reprezintă cheia pentru un turism de mase.

Alt mit neexpluatat îl reprezintă Ioan Căianul Românul, călugăr franciscan, primul compozitor de muzică cultă şi organist român – Codex Cainoni. În acest sens, catedrala evanghelică din Bistriţa şi orga acesteia reprezintă creuzetul necesar unui festival internaţional de orgă, Il Transilvano, după celebra carte de muzică. Iar Bistriţa să devină capitala orgii din România şi implicit destinaţie a turismului cultural. Momentan numai Festivalul Internaţional „Nunta Zamfirei” atrage folclorul internaţional la Bistriţa.

Centrul Balnear Sarata Transilvania

Centrul Balnear Sarata Transilvania

În strânsă legătură cu acesta este şi turismul de agrement: teren de golf la Bistriţa, pârtie de schi şi Centru Balnear cu apă sărată şi săruri la Sărata.

Turismul non-convenţional atrage an de an tot mai multă lume, iar România reprezintă un teren virgin în acest sens: concursurile internaţioanle de grafiti şi operele rezultate reprezintă un magnet de atragere de turişti tineri şi nu numai. Situaţia deplorabilă din perspectivă estetică a multor blocuri din oraş poate deveni un punct central al ofertei turistice prin concursuri internaţionale de grafiti pe blocuri. Pereţii cenuşii ai Bistriţei devenind povestea vie a picturilor gigantice cu mesaj postmodern şi sincretism artistic.

La toate acestea, prezenţa unui aeroport la Bistriţa ar fi corolarul macrodezvoltării oraşului. În Spania, aeroportul Girona prin prezenţa companiei Ryanair a pus oraşul pe harta economică a Spaniei. Un aeroport Ryanair la Bistriţa ar aduce infrastructura necesară exploatării la maxim a punctelor anterior exprimate şi în plus cheia comunicaţiilor aeriene civile a României.

În concluzie, mitul Dracula, mitul Ioan Căianul Românul, apa sărată de la Sărata, arta grafiti pe blocuri, aeroportul dacă ar fi aplicate de către viitorul primar, atunci Bistriţa ar deveni o metropolă a turismului în România şi Europa.

Prof. Florin I. Bojor             

Anunțuri

About Florin Ioan Bojor

teolog, filosof, traducator, jurnalist si politician roman. teólogo, filósofo, traductor, periodista y político rumano. theologian, philosopher, translator, journalist and politician Romanian.

Posted on Aprilie 19, 2012, in Opinii şi Activităţi and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: